• 23 lipca 2018

    Auto zastępcze

    Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 17 listopada 2011 roku, dotyczącą wynajmu pojazdu na czas naprawy: samochód zastępczy z OC sprawcy zdarzenia przysługuje każdemu poszkodowanemu, jeżeli jest mu niezbędny do normalnego, codziennego funkcjonowania. Każdy pokrzywdzony ma prawo wynająć auto zastępcze na koszt ubezpieczyciela sprawcy niezależnie od tego, czy służy mu na co dzień do celów zarobkowych, dojazdu do pracy czy też jest użytkowany całkowicie prywatnie.

    Prawo do samochodu zastępczego zależy przede wszystkim od sytuacji w której zmuszeni jesteśmy rozważyć konieczność jego użycia. Możliwość taką daje nam ubezpieczenie OC sprawcy kolizji lub wypadku, polisa autocasco jeśli taką mieliśmy, a także naprawa pojazdu, który uległ awarii.

    Samochód z OC sprawcy kolizji lub wypadku

    Jeśli braliśmy udział w wypadku lub kolizji drogowej, mamy prawo do pojazdu zastępczego z polisy OC sprawcy. Zwrot kosztów jest możliwy kiedy:
    •    nie możemy używać samochodu w takim samym zakresie jakby szkody nie było,
    •    ponieśliśmy niezbędne wydatki do korzystania z pojazdu w takim samym zakresie, w jakim korzystalibyśmy z auta, gdyby nie uległ uszkodzeniu,
    •    nie mogliśmy zaspokoić swoich potrzeb związanych z poruszaniem się pojazdem mechanicznym

    Przed wynajęciem samochodu zastępczego należy złożyć w towarzystwie ubezpieczeniowym sprawcy  oświadczenie, że zamierzamy skorzystać właśnie z takiego rozwiązania. Aby nie stwierdzono, że chęć wynajmu pojazdu jest nieuzasadniona, należy podkreślić, że pojazd jest nam niezbędny, gdyż służy nam np. do dojazdu do pracy .

    Przy szkodzie częściowej ubezpieczyciel musi pokryć koszty wynajmu za faktyczny okres naprawy. A co z tzw. szkodą całkowitą ?. Uważa się, że od chwili otrzymania informacji o zakwalifikowaniu szkody jako całkowita ( gdy będzie połączona z informacją o wycenie wraku) wystarczy 7 dni na nabycie nowego auta i załatwienie formalności z tym związanych. Oczywiście to nie jest regułą, jednakże dłuższa zwłoka będzie prawdopodobnie wymagała  dodatkowego wyjaśnienia (udokumentowania przyczyny).

    Auto zastępcze z polisy autocasco lub assistance

    Umowa ubezpieczeniowa autocasco jest dobrowolną umową cywilną i jej warunki określają strony ją zawierające. Jeśli posiadamy polisę autocasco i w umowie przewidziany został taki zapis, przysługuje nam bezpłatny wynajem samochodu zastępczego. Niezbędne szczegóły o okolicznościach w jakich możemy liczyć na pojazd zastępczy znajdziemy w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Należy zwrócić uwagę, że samochód zastępczy z polisy autocasco można wypożyczyć zazwyczaj na okres około 3 do 4 dni. Tak samo jednak pojazd może być tej samej lub niższej klasy, ale prawdopodobne, że np. ubezpieczyciel pokrywa jedynie część kosztów wynajmu, dlatego o dogodne zapisy należy wynegocjować przy kupnie polisy. Trzeba także podkreślić, że jeżeli z winy ubezpieczyciela nie otrzymamy należnego pojazdu, który należy nam się z polisy autocasco, możemy wynająć samochód na własny koszt i starać się o zwrot wydatków.

    Awaria w ramach gwarancji a auto zastępcze
    Nie wszystkie firmy zapewniają samochód zastępczy na czas naprawy pojazdu, który jest objęty gwarancją. Jeśli jednak mają taką usługę w swojej ofercie, to należy się nam ona tylko w przypadku całkowitej niesprawności naszego samochodu i kiedy warsztat przekroczył czas na naprawę. Auta dostaniemy wtedy na nie dłużej niż około 4 dni, a jeśli wcześniej rzeczoznawca stwierdzi, że zaistniała usterka powstała z naszej winy, będziemy musieli poradzić sobie sami.

    W przypadku oddania do naprawy auta po gwarancji, udostępnienie samochodu zastępczego zależy głównie od dobrej woli serwisu. Jeśli zdecydujemy się wynająć auto poza serwisem, w którym odbywa się naprawa, musimy liczyć się z koniecznością wpłaty kaucji.

  • 13 czerwca 2018

    Turbo

    Współczesne  silniki niezależnie od liczby cylindrów i pojemności wyposaża się w doładowanie. Najlepszą jego formą jest zastosowanie turbosprężarki.

    Konstruktorzy silników dążą do maksymalnego wykorzystania ich mocy przy zużyciu jak najmniejszej ilości paliwa .Sposobem na zwiększenie mocy silnika jest zamontowanie turbosprężarki.

    Turbosprężarka, na początku stosowana wyłącznie w samochodach ciężarowych, jest wynikiem wielu lat pracy nad zwiększeniem mocy jednostki napędowej przy jednoczesnym zmniejszeniu jej wagi i ilości dostarczanego paliwa. Jej konstrukcja pozwala na zwiększenie ciśnienia powietrza wprowadzanego do silnika przez wykorzystanie  jego energii  gazów wylotowych.  Rozwiązanie to szczególnie przydatne jest w silnikach Diesla, których konstrukcja nie pozwala na osiąganie takich parametrów mocy jak w silnikach zasilanych benzyną.

    W skład tego mechanizmu wchodzą dwie części – turbina i sprężarka zamontowane na jednej osi. Gazy wylotowe nakierowane na turbinę napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która wtłacza do cylindra większą ilość powietrza. Dzięki takiemu rozwiązaniu do każdego cylindra kierowana jest  większa ilość powietrza, umożliwiając spalenie w tej samej objętości większej ilości paliwa, co przekłada się na wzrost mocy silnika.

    Turbosprężarka jako bardzo skomplikowany mechanizm jest częścią silnika a więc jest narażona na takie same oddziaływanie sił i temperatury. Wirnik turbiny pracuje z  prędkościami dochodzącymi do 200 000 obr/min, a w silnikach benzynowych, gdzie również montuje się te urządzenia, przepływające spaliny mogą osiągać temperaturę blisko 1000°C. Należy więc, bez żadnych wyjątków, rygorystycznie  przestrzegać zaleceń producenta odnośnie rodzaju i klasy lepkości oleju stosowanego w silniku.

    Jak więc dbać o silnik wyposażony w turbosprężarkę:

    –    Używać tylko olejów najwyższej jakości

    –    Po uruchomieniu silnika należy chwilę rozgrzać go na biegu jałowym, aby olej silnikowy dotarł w każdy jego zakątek, a w szczególności do turbiny

    –    Chcąc cieszyć się wieloletnią sprawnością turbiny nie wolno nagle gasić rozpędzonego do wysokich obrotów silnika. Przed wyłączeniem silnika, szczególnie po długiej lub dynamicznej jeździe, należy przez kilkanaście sekund wyhamować obroty turbiny pozostawiając silnik na biegu jałowym

    –    Regularna wymienia filtra powietrza zapobiegnie dostawaniu się z zassanym powietrzem pyłów do wnętrza silnika i turbiny

    –    Należy często sprawdzać poziom i stan oleju silnikowego, bo od jego kondycji i jakości zależy niezawodność i bezawaryjność pracy turbosprężarki – zanieczyszczenia w oleju lub jego niski poziom mogą doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń turbiny lub zatarcia silnika.

    Jeśli nasza turbosprężarka zużywa się lub kupiliśmy samochód z niesprawnym „turbo” Możemy poddać sprężarkę regeneracji. W większości przypadków wystarczy regeneracja z wykorzystaniem nowych zestawów naprawczych. Koszt takiej regeneracji to ok. 600-1700 zł.  nie każda turbina nadaje się do prac naprawczych. Warto wtedy rozważyć kupno sprężarki zregenerowanej lub nowej. Cena nowej zależy od modelu samochodu lecz może być to wydatek ponad 5 tyś zł.

  • 15 maja 2018

    Klimatyzacja – podstawy

    Pierwsze klimatyzację w pojazdach założono już w 1939 roku. Dziś dla większości kierowców jest to po prostu standard, na który nie zwraca się specjalnej uwagi, a przecież sprawna klimatyzacja to nie tylko komfort podróżowania ale również wydłużenie żywotności elementów wykończeniowych.

    Jak działa klimatyzator samochodowy?

    Sam system wykorzystuje znane od dawna procesy fizyczne. Specjalny komponent chłodzący krąży w zamkniętym układzie i jest na przemian sprężany i rozprężany. Powoduje to zmianę jego temperatury i stanu skupienia. Schładzanie czynnika następuje w części urządzenia zwanej parownikiem. To właśnie tam  następuje gwałtowne sprężanie czynnika chłodzącego, co powoduje znaczne obniżenie jego temperatury. Przepływające przez parownik powietrze ulega schłodzeniu, a następnie za pomocą nawiewu dostarczane jest do kabiny.
    Zanieczyszczenie klimatyzatora?

    Parownik  pracuje w warunkach dużego zawilgocenia, co sprzyja rozwijaniu się w jego najbliższej okolicy drobnoustrojów chorobotwórczych. Grzyby, roztocza i bakterie, które mogą się w nim pojawić przenoszone są przez system nawiewu bezpośrednio do kabiny pojazdu. Może to powodować choroby i złe samopoczucie kierowcy oraz jego pasażerów. W przypadku osób często podróżujących samochodem istnieje również ryzyko powstania poważnych reakcji alergicznych. Ponadto w zabrudzonej klimatyzacji bardzo często występuje przykry zapach, który nieustannie wydobywa się z zagrzybionego układu wentylacji do wnętrza kabiny.

    Jak sobie radzić z zagrzybioną klimatyzacją?

    Dlatego tak ważny jest coroczny serwis układu klimatyzacji. Jednakże trzeba pamiętać, aby wybrać zakład specjalizujący się w serwisowaniu i naprawie klimatyzacji samochodowej. Mechanik powinien sprawdzić:

     

    – szczelność układu klimatyzacji,
    – odzyskiwanie i odwodnienie czynnika,
    – separowanie zużytego oleju,
    – napełnianie nowym olejem i czynnikiem chłodzącym R134a.

     

    Naprawa klimatyzacji – o czym trzeba pamiętać?

    Po dokonaniu przeglądu warto również odgrzybić układ klimatyzacji ozonem.  Czysta od drobnoustrojów klimatyzacja przestaje być groźna dla wszystkich użytkowników samochodu. W przypadku wykrycia nieszczelności układu klimatyzacji koniecznością staje się wymiana uszczelek i uzupełnienie układu płynem. W przypadkach mocno zanieczyszczonego układu klimatyzacji w zakładzie demontowane są poszczególne jego części i przy pomocy specjalnego urządzenia płukany jest każdy element układu. Tak serwisowana „klima” posłuży państwu do następnego przeglądu w Turbo –Charger.

  • 13 września 2017

    Mamy nową stronę internetową!

    O naszym istnieniu od kilku lat wiedzą nie tylko mieszkańcy Wschowy czy osoby odwiedzające giełdy samochodowe, ale także internauci. Już od pewnego czasu nasza strona internetowa cieszy się dużą popularnością, a klienci często korzystają z informacji na niej zamieszczonych. Jednak przychodzi czas, kiedy trzeba coś zmienić i w przypadku naszej strony internetowej właśnie teraz nadszedł ten moment!
    Czytaj więcej

Najnowsze wpisy
Turbo-Charger

Nasza firma powstała w 1996 roku. Od samego początku postawiliśmy przede wszystkim na usługi związane z naprawą i regeneracją turbosprężarek. Przez kolejne lata wzbogacaliśmy zarówno nasz park maszynowy jak i zasoby pracownicze. Dziś jesteśmy w posiadaniu najwyższej klasy urządzeń mechanicznych wspomagających naprawę i regenerację turbosprężarek, które obsługują pracownicy posiadający specjalistyczne wykształcenie i stale dokształcający się.