15 maja 2018

Klimatyzacja – podstawy

Pierwsze klimatyzację w pojazdach założono już w 1939 roku. Dziś dla większości kierowców jest to po prostu standard, na który nie zwraca się specjalnej uwagi, a przecież sprawna klimatyzacja to nie tylko komfort podróżowania ale również wydłużenie żywotności elementów wykończeniowych.

Jak działa klimatyzator samochodowy?

Sam system wykorzystuje znane od dawna procesy fizyczne. Specjalny komponent chłodzący krąży w zamkniętym układzie i jest na przemian sprężany i rozprężany. Powoduje to zmianę jego temperatury i stanu skupienia. Schładzanie czynnika następuje w części urządzenia zwanej parownikiem. To właśnie tam  następuje gwałtowne sprężanie czynnika chłodzącego, co powoduje znaczne obniżenie jego temperatury. Przepływające przez parownik powietrze ulega schłodzeniu, a następnie za pomocą nawiewu dostarczane jest do kabiny.
Zanieczyszczenie klimatyzatora?

Parownik  pracuje w warunkach dużego zawilgocenia, co sprzyja rozwijaniu się w jego najbliższej okolicy drobnoustrojów chorobotwórczych. Grzyby, roztocza i bakterie, które mogą się w nim pojawić przenoszone są przez system nawiewu bezpośrednio do kabiny pojazdu. Może to powodować choroby i złe samopoczucie kierowcy oraz jego pasażerów. W przypadku osób często podróżujących samochodem istnieje również ryzyko powstania poważnych reakcji alergicznych. Ponadto w zabrudzonej klimatyzacji bardzo często występuje przykry zapach, który nieustannie wydobywa się z zagrzybionego układu wentylacji do wnętrza kabiny.

Jak sobie radzić z zagrzybioną klimatyzacją?

Dlatego tak ważny jest coroczny serwis układu klimatyzacji. Jednakże trzeba pamiętać, aby wybrać zakład specjalizujący się w serwisowaniu i naprawie klimatyzacji samochodowej. Mechanik powinien sprawdzić:

 

– szczelność układu klimatyzacji,
– odzyskiwanie i odwodnienie czynnika,
– separowanie zużytego oleju,
– napełnianie nowym olejem i czynnikiem chłodzącym R134a.

 

Naprawa klimatyzacji – o czym trzeba pamiętać?

Po dokonaniu przeglądu warto również odgrzybić układ klimatyzacji ozonem.  Czysta od drobnoustrojów klimatyzacja przestaje być groźna dla wszystkich użytkowników samochodu. W przypadku wykrycia nieszczelności układu klimatyzacji koniecznością staje się wymiana uszczelek i uzupełnienie układu płynem. W przypadkach mocno zanieczyszczonego układu klimatyzacji w zakładzie demontowane są poszczególne jego części i przy pomocy specjalnego urządzenia płukany jest każdy element układu. Tak serwisowana „klima” posłuży państwu do następnego przeglądu w Turbo –Charger.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy
Turbo-Charger

Nasza firma powstała w 1996 roku. Od samego początku postawiliśmy przede wszystkim na usługi związane z naprawą i regeneracją turbosprężarek. Przez kolejne lata wzbogacaliśmy zarówno nasz park maszynowy jak i zasoby pracownicze. Dziś jesteśmy w posiadaniu najwyższej klasy urządzeń mechanicznych wspomagających naprawę i regenerację turbosprężarek, które obsługują pracownicy posiadający specjalistyczne wykształcenie i stale dokształcający się.