28 maja 2019

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarki

  • Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał
    Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał wpadający do korpusu wydechowego lub ssącego są wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Przed wymianą turbosprężarki należy sprawdzić drożność i czystość układów ssącego i wydechowego silnika.

    Nigdy nie próbuj prostować łopatek. Układ wirujący musi być wyważony dynamicznie!

  • Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane brudnym olejem
    Głębokie rysy na łożyskach spowodowane są przez zanieczyszczony olej. Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom, olej i filtry powinny być dobrej jakości i wymienione podczas każdej naprawy turbosprężarki. Ponadto olej i filtry wymieniać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

    Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

    • zablokowany, zniszczony lub złej jakości filtr oleju
    • zużycie silnika
    • niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju
    • złej jakości olej silnikowy
  • Przerwy w dostarczaniu oleju
    Przerwy w dostarczaniu oleju powodują wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk.

    Przyczyną może być:

    • wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem
    • wymiana oleju i filtra oleju
    • długi okres nieużywania samochodu
    • nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki
    • niskie ciśnienie oleju z powodu złego funkcjonowania systemu smarowania
    • zanieczyszczenie oleju np. glycol, paliwo
  • Niedobór ciśnienia oleju
    Znaczny niedobór ciśnienia oleju oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki pokazywane powyżej objawy przebarwienia. 
    Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju a przyczyną może być:

    • zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę
    • niesprawna pompa olejowa
    • niski poziom oleju w misce olejowej
    • zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym nachyleniu terenu
  • Przegrzanie
    Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2, 3 minut na biegu jałowym (czas potrzebny do ostudzenia turbosprężarki). Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. 
    Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki.Przyczyny:

    • zablokowany lub zużyty filtr powietrza
    • zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy
    • złej jakości olej silnikowy
    • zbyt rzadka wymiana oleju w silniku
    • przedmuchy powietrza i spalin
    • niesprawne wtryskiwacze
    • źle zamocowany korpus turbiny
    • niesprawny system smarowania i turbosprężarki
    • niesprawny system odprowadzenia oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika)

    Wszystkie te objawy zbadamy i zaradzimy im w naszym zakładzie.

     

    Kontaktuj się z nami od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 16:00 oraz w soboty w godz. 8:00 – 12:00 pod numerem telefonu:

    Turbiny +48 695-584-500,
    Warsztat samochodowy +48 665-832-070

    Wiadomości e-mail należy kierować pod adres poczty elektronicznej:
    p.lewandowski[at]turbo-charger.pl
    allegro[at]urbo-charger.pl

     Zapraszamy 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy
Turbo-Charger

Nasza firma powstała w 1996 roku. Od samego początku postawiliśmy przede wszystkim na usługi związane z naprawą i regeneracją turbosprężarek. Przez kolejne lata wzbogacaliśmy zarówno nasz park maszynowy jak i zasoby pracownicze. Dziś jesteśmy w posiadaniu najwyższej klasy urządzeń mechanicznych wspomagających naprawę i regenerację turbosprężarek, które obsługują pracownicy posiadający specjalistyczne wykształcenie i stale dokształcający się.