13 czerwca 2018

Turbo

Współczesne  silniki niezależnie od liczby cylindrów i pojemności wyposaża się w doładowanie. Najlepszą jego formą jest zastosowanie turbosprężarki.

Konstruktorzy silników dążą do maksymalnego wykorzystania ich mocy przy zużyciu jak najmniejszej ilości paliwa .Sposobem na zwiększenie mocy silnika jest zamontowanie turbosprężarki.

Turbosprężarka, na początku stosowana wyłącznie w samochodach ciężarowych, jest wynikiem wielu lat pracy nad zwiększeniem mocy jednostki napędowej przy jednoczesnym zmniejszeniu jej wagi i ilości dostarczanego paliwa. Jej konstrukcja pozwala na zwiększenie ciśnienia powietrza wprowadzanego do silnika przez wykorzystanie  jego energii  gazów wylotowych.  Rozwiązanie to szczególnie przydatne jest w silnikach Diesla, których konstrukcja nie pozwala na osiąganie takich parametrów mocy jak w silnikach zasilanych benzyną.

W skład tego mechanizmu wchodzą dwie części – turbina i sprężarka zamontowane na jednej osi. Gazy wylotowe nakierowane na turbinę napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która wtłacza do cylindra większą ilość powietrza. Dzięki takiemu rozwiązaniu do każdego cylindra kierowana jest  większa ilość powietrza, umożliwiając spalenie w tej samej objętości większej ilości paliwa, co przekłada się na wzrost mocy silnika.

Turbosprężarka jako bardzo skomplikowany mechanizm jest częścią silnika a więc jest narażona na takie same oddziaływanie sił i temperatury. Wirnik turbiny pracuje z  prędkościami dochodzącymi do 200 000 obr/min, a w silnikach benzynowych, gdzie również montuje się te urządzenia, przepływające spaliny mogą osiągać temperaturę blisko 1000°C. Należy więc, bez żadnych wyjątków, rygorystycznie  przestrzegać zaleceń producenta odnośnie rodzaju i klasy lepkości oleju stosowanego w silniku.

Jak więc dbać o silnik wyposażony w turbosprężarkę:

–    Używać tylko olejów najwyższej jakości

–    Po uruchomieniu silnika należy chwilę rozgrzać go na biegu jałowym, aby olej silnikowy dotarł w każdy jego zakątek, a w szczególności do turbiny

–    Chcąc cieszyć się wieloletnią sprawnością turbiny nie wolno nagle gasić rozpędzonego do wysokich obrotów silnika. Przed wyłączeniem silnika, szczególnie po długiej lub dynamicznej jeździe, należy przez kilkanaście sekund wyhamować obroty turbiny pozostawiając silnik na biegu jałowym

–    Regularna wymienia filtra powietrza zapobiegnie dostawaniu się z zassanym powietrzem pyłów do wnętrza silnika i turbiny

–    Należy często sprawdzać poziom i stan oleju silnikowego, bo od jego kondycji i jakości zależy niezawodność i bezawaryjność pracy turbosprężarki – zanieczyszczenia w oleju lub jego niski poziom mogą doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń turbiny lub zatarcia silnika.

Jeśli nasza turbosprężarka zużywa się lub kupiliśmy samochód z niesprawnym „turbo” Możemy poddać sprężarkę regeneracji. W większości przypadków wystarczy regeneracja z wykorzystaniem nowych zestawów naprawczych. Koszt takiej regeneracji to ok. 600-1700 zł.  nie każda turbina nadaje się do prac naprawczych. Warto wtedy rozważyć kupno sprężarki zregenerowanej lub nowej. Cena nowej zależy od modelu samochodu lecz może być to wydatek ponad 5 tyś zł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy
Turbo-Charger

Nasza firma powstała w 1996 roku. Od samego początku postawiliśmy przede wszystkim na usługi związane z naprawą i regeneracją turbosprężarek. Przez kolejne lata wzbogacaliśmy zarówno nasz park maszynowy jak i zasoby pracownicze. Dziś jesteśmy w posiadaniu najwyższej klasy urządzeń mechanicznych wspomagających naprawę i regenerację turbosprężarek, które obsługują pracownicy posiadający specjalistyczne wykształcenie i stale dokształcający się.