LifestyleMotoryzacja

Jaki silnik do gazu? Na co zwracać uwagę?

Jaki silnik do gazu? Na co zwracać uwagę?

Szalejące ceny benzyny sprawiają, że coraz większa grupa kierowców zaczyna interesować się alternatywnym sposobem zasilania w energię swoich pojazdów. Bardzo atrakcyjne stają się instalacje LPG, które pozwalają podróżować znacznie niższym kosztem. Jak się jednak okazuje, nie każdy silnik pod takie paliwo jest rekomendowany. Jaki silnik do gazu będzie najlepszy?

Czy opłaca się montować instalację LPG?

Zanim jednak przejdzie się do tego, jaki konkretnie silnik można polecić pod instalacje LPG, najpierw warto się zastanowić nad tym, czy w obecnych czasach, gdy rynek tego rodzaju instalacji jest już nasycony, nadal opłacalne jest jej montowanie. Jakby nie patrzeć, jest to naprawdę duży wydatek, ponieważ dobra instalacja, fachowo założona, może kosztować nawet 7 tysięcy złotych. Czy taki wydatek jest zasadny?
Jak się okazuje tak, ponieważ oszczędności, które będzie taka instalacja przynosiła, pozwolą w niedługim czasie zwrócić koszt montażu i zakupu potrzebnego osprzętu. Sprawia to, że bardzo szybko kierowca zacznie z niej czerpać korzyści.

Najważniejsze cechy dobrego silnika pod LPG

Choć instalacja LPG ma naprawdę wiele zalet i potrafi przynieść spore oszczędności, to jednak nie jest wolna od wad. Tą zdecydowanie najważniejszą jest fakt, że nie każdy silnik będzie razem z nią odpowiednio współpracował. Są pewne jednostki, których charakterystyka zwyczajnie nie odpowiada instalacji LPG. Jakie są zatem cechy takiego silnika?

Bardzo poważnym problemem jest zlokalizowanie wtrysków paliwa. W siniku, który posiada pośredni wtrysk benzyny, wtryskiwacze zlokalizowane są w kolektorze ssącym. Powoduje to dostarczanie mieszanki paliwa i powietrza do cylindra przez zawór ssący. Drugim rozwiązaniem jest wtrysk bezpośredni, gdy wtryski obecne są w głowicy silnika. Jeśli w takim silniku zastosuje się instalację gazową, wtryski te zostaną wyłączone i zacznie oddziaływać na nie ogromna temperatura, doprowadzając je do uszkodzenia.

Kolejnym sporym problemem niektórych silników jest wrażliwość konstrukcji głowicy silnika na wyższe temperatury spalania. Jak się bowiem okazuje, silnik pracujący na gazie ma znacznie wyższą temperaturę spalania. Jeśli więc dana jednostka posiada wrażliwą na temperaturę charakterystykę, może się okazać, że po przejechaniu zaledwie kilkunastu tysięcy kilometrów jednostka będzie do kapitalnego remontu.

Bardzo pożądaną cechą silnika, który będzie zasilany gazem zamiast benzyna, jest hydrauliczna regulacja zaworów. W silniku, który zasilany jest tylko benzyną, naturalną koleją rzeczy są powstające w układzie rozrządu luzy, które muszą być kompensowane. Jeśli posiada się silnik z hydraulicznym systemem regulacji, proces ten odbywa się samoczynnie. Jeśli takiego systemu nie ma, konieczne jest ręczne przestawianie zaworów. Jak ma to się do instalacji gazowej? Po jej założeniu regulacja ta jest o wiele częstsza. Dlatego też lepiej zakładać gaz do silników, które samoczynnie się regulują hydraulicznie. Jest to zwyczajnie o wiele wygodniejsze w codziennej eksploatacji takiego silnika.

Udostępnij