Motoryzacja

Jakie rodzaje silników spalinowych są najbardziej cenione?

Jakie rodzaje silników spalinowych są najbardziej cenione?

Istnieją cztery podstawowe rodzaje silników spalinowych, przynajmniej pod względem najważniejszych cech branych pod uwagę przez każdego kierowcę. Niezależnie, czy się dojeżdża do pracy czy też auto jest narzędziem pracy albo ma służyć do krótkich przejazdów z domu do sklepu, to w każdym z tych przypadków wszyscy chcą się cieszyć jak najmniejszymi kosztami eksploatacji oraz bezawaryjną jazdą.

Rodzaje silników spalinowych

Decydując się na swoje auto można wybierać pomiędzy silnikiem benzynowym, dieslem, hybrydą a motorem zasilanym LPG. Różni kierowcy mają różne preferencje, gdyż każde z wyżej wymienionych rozwiązań ma swoje mocne i słabe strony.
Nie ma jednak jednego uniwersalnego rozwiązania dobrego dla wszystkich. Aby podjąć racjonalną decyzję, trzeba najpierw zdecydować się jak auto ma być użytkowane.

Auto na długie i codzienne przejazdy

Jeżeli auto codziennie będzie obsługiwane na długich trasach to jednym z lepszych rozwiązań wciąć jest silnik Diesla. Co prawda nowoczesne, turbodoładowane motory z dwumasowym kołem i filtrem cząstek stałych nie są już maszynami gotowymi bezawaryjnie przejechać milion kilometrów, to jednak jeżeli wybierze się jednostkę udanego projektu można się cieszyć tanią jazdą.
Jeżeli jednak awaria się zdarzy, to jej naprawa prawie na pewno będzie kosztowna. Inną wadą silników na ropę jest fakt ich długiego nagrzewania się. Na krótkich trasach, szczególnie w zimie Diesle nie są zbyt praktyczne.

Samochód do jazdy na krótkich dystansach

Na krótkich dystansach w dalszym ciągu bardzo dobrze sprawdzają się silniki benzynowe. Szybko się nagrzewają osiągając optymalne parametry pracy. Instalacja LPG w takich przypadkach niekoniecznie szybko się zamortyzuje, gdyż zazwyczaj auto wymaga nieco czasu nim przełączy się z benzyny na gaz. Na zimnym silniku auto pracuje na benzynie, ma to szczególnie duże znaczenie w zimie.

Auto na dłuższe trasy rekreacyjne

Na dłuższych dystansach sprawdzi się instalacja LPG. Nie każdy motor można przerobić na gaz, a w niektórych przypadkach wymaga to sporego nagimnastykowania się, dlatego kupując auto dobrze jest się zorientować, czy silnik, którym się interesujemy umożliwia łatwe dostosowanie do pracy na gazie. Zawsze można poszukać auta z fabrycznie założona instalacją gazową.
Nawet uwzględniając nieco większe spalanie gazu, niższa cena tego paliwa pozwala osiągać realne oszczędności. W przeciwieństwie do obiegowych opinii, auta na gaz wcale nie są bardziej narażone na usterki i awarie. Regularne przeglądy gwarantują sprawną pracę auta.

Silniki hybrydowe

Hybryda tak naprawdę sprawdzi się wszędzie: na trasie, w mieście i na krótkich przejazdach. Nie znaczy jednak, że jest to rozwiązanie idealne.
Nie wszyscy lubią pracę bezstopniowych skrzyń biegów, gdyż jeżeli zachodzi potrzeba gwałtownego przyspieszenia, auto hybrydowe pracuje na wysokich, jednostajnych obrotach.
Ponadto oszczędność silnika hybrydowego może się okazać znacznie mniejsza przy pokonywaniu trasy na autostradzie z dużymi prędkościami. Z powodu braku czasu na doładowanie akumulatorów, spalanie bardzo rośnie. Ponadto spalinowe silniki hybryd pracują w cyklu Atkinsona, co wiążę się z ich większą pojemnością. Polscy ustawodawcy oraz firmy ubezpieczeniowe wciąż patrzą tylko przez pryzmat pojemności silnika. Sprawia to, że dwulitrowa, oszczędna i spokojna hybryda jest traktowana jak duże, mocne, sporo palące auta, co może się wiązać z wyższymi opłatami.
Do zalet hybrydy można zaliczyć brak sprzęgła, a więc znacznie mniejszą awaryjność i koszty eksploatacji. Z drugiej strony hybrydy potrzebują wyższej klasy akumulatorów rozruchowych, więc jeżeli przyjdzie na niego czas, trzeba doliczyć dodatkowe kilkaset złotych.

Udostępnij