MechanikaMotoryzacja

Czy regulacja ciśnienia doładowania turbiny jest ważna?

Czy regulacja ciśnienia doładowania turbiny jest ważna?

Turbina samochodowa to układ doładowania pracy silnika, który wspomaga wtłaczanie powietrza do komory silnika. Ma to na celu poprawę osiągów bez zbędnego ingerowania w konstrukcję silnika.

Co to jest turbina?

Turbina jako układ składający się z turbosprężarki samochodowej oraz intercoolera, oraz układu dolotowego poprawia osiągi aut. Turbosprężarki używane są zarówno w autach napędzanych benzyną, jak i dieslem. Warto zaznaczyć, że wymagania dotyczące emisji spalin w samochodach z silnikiem dieslowym cały czas się zmieniają od kilku lat każde auto wyposażone w turbinę i napędzane tym paliwem musi mieć dodatkowy zawór EGR, który przeznaczony jest do recyrkulacji spalin.
Warto zaznaczyć, że koszt instalacji turbiny zależny jest od modelu auta, w którym ma on zostać zamontowany oraz od tego, jakiej klasy ma być to turbosprężarka. Wpływ na cenę turbiny ma również jej budowa. Różnią się one geometrią kierowania spalin, co więcej sprężarki, które mają opcje zmiany tej geometrii, będą droższe niż te, których geometria jest statyczna.

Jakie są rodzaje turbin?

Warto zaznaczyć, że montowane w silnikach turbiny występują pojedynczo, ale też można łączyć je w różne kombinacje. Jeśli chodzi o najpopularniejszą kombinację, to zdecydowanie jest to biturbo, czyli układ dwóch takich samych turbosprężarek, które podłącza się równolegle. Robi się to po to, aby ograniczyć bezwładność co wiąże się ze znacznym przyśpieszeniem reakcji pracy turbosprężarek. Drugim równie popularnym układem jest montaż pary turbosprężarek, które różnią się wielkością. Mniejsza pracować musi przy niższych prędkościach obrotowych, po to, aby przekazać moc stopniowo do większej turbiny. Warto zaznaczyć, że można również zwiększyć wydajność jednej turbosprężarki. Jest to tak zwany Twin Scroll, napędzany spalinami z kolektora wydechowego. Wirniki takiej turbiny trafiają najpierw na spaliny z dużą prędkością przy stosunkowo niskich obrotach po to, aby zwiększyć objętość przy obrotach wysokich. Osiąga się w ten sposób efekt podobny do zastosowania dwóch turbosprężarek w układzie Twin Turbo. Tak jak zostało już wyżej opisane, wydajność pracy silnika zwiększyć można montując turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Kąt nachylenia łopatek turbiny zmienia się po to, aby kierować spaliny na wirnik pompy. Przyśpiesza to prędkość reakcji i zwiększa wydajność układu napędowego.

Ciśnienie doładowania turbiny

Regulacja ciśnienia doładowania turbiny jest niezwykle ważna dla prawidłowej pracy układu. Warto zaznaczyć, że ciśnienie w turbosprężarkach seryjnych waha się między 0,4 bara a 1,5 bara. Jeśli chodzi o auta, które zmodyfikowano to ciśnienie w takiej sprężarce wynosić może nawet 2,5 bara. Jednakże modyfikowana turbina to specjalny rodzaj nazywany również hybrydowym turbo. W samochodach sportowych, które przeznaczone są do jazdy po torze montowane są nawet specjalne wskaźniki doładowania turbiny, po to aby kierowca mógł cały czas kontrolować poziom ciśnienia. W autach seryjnych niemodyfikowanych nie ma takich wskaźników, więc sprawdzić ciśnienie można tylko w warsztacie samochodowym. Mechanik użyje w tym celu komputera diagnostycznego.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.