MechanikaMotoryzacja

Samochodowy kompresor co to jest?

Samochodowy kompresor co to jest?

Każdy kierowca wie, że silnik samochodowy charakteryzuje się przede wszystkim określoną mocą. Wpływa ona nie tylko na to, jak samochód sprawnie przyspiesza, lecz również na to, jak wysoką prędkość jest w stanie rozwinąć. Moc silnika wynika nie tylko z tego, jak duża jest jego pojemność czy też zastosowane w nim rozwiązania technologiczne, lecz z tego, jakie dodatkowe urządzenia będą w nim obecne. Mowa tu jest przede wszystkim o turbinie, lecz również o kompresorze. Szczególnie mocno warto się przyjrzeć temu drugiemu.

Kompresor co to jest?

Każdy kierowca mniej więcej wie, jak działa turbina. Zasilana jest ona spalinami pochodzącymi z silnika, które przechodząc przez turbinę, powodują obracanie się jej łopatek. Te z kolei wtłaczają do silnika dodatkowe powietrze, co skutkuje znacznym wzrostem mocy. Jak bowiem wiadomo, powietrze obok paliwa jest obowiązkowym składnikiem pracy silnika.
Kompresor, czyli sprężarka mechaniczna, podchodzi do problemu niedostatku mocy w silniku nieco z innej strony. Jest ona w stanie wytworzyć znacznie wyższe ciśnienie w układzie dolotowym, co skutkuje dostarczeniem do komór spalania o wiele większej ilości tlenu. A im więcej tlenu, tym oczywiście więcej mocy generuje silnik.

Jak działa kompresor?

Skoro już wiadomo, czym jest kompresor, warto się teraz zastanowić nad tym, jak on konkretnie działa. Jak można się łatwo domyślić, nie jest zasilany spalinami, tak jak jest to rozwiązane w przypadku turbiny. Z czego zatem kompresor czerpie swoją energię?
Jak się okazuje, zasilany jest on bezpośrednio przez silnik poprzez wał korbowy. Powoduje to, że kompresor charakteryzuje się zupełnie inną, bardziej stabilną pracą w odróżnieniu od turbiny.

Jakie są wady i zalety kompresora?

Każdy, kto choć raz prowadził samochód z turbosprężarką, wie, że choć ma ona ogromne zalety, to jednak korzystaniu z niej towarzyszą także pewne wady. Przede wszystkim włącza się ona dopiero przy wyższych obrotach silnika, a także wymaga dość troskliwego traktowania. Jak jednak wypada w tym wypadku kompresor?
Najważniejszą jego zaletą jest to, że charakteryzuje się on stabilnym, liniowym przyrostem mocy. Co więcej, charakteryzuje się on naprawdę dużą sprawnością. Dodatkowo wiedzieć trzeba, że kompresor nie wymaga żadnego specjalnego traktowania, tak jak ma to miejsce w przypadku turbiny. Z tego też powodu jeździ się z nim po prostu wygodniej.
Jakie są natomiast wady takiego rozwiązania? Przede wszystkim wiedzieć trzeba to, że kompresor znacznie zwiększa zużycie paliwa. Co więcej, bardzo dużą uwagę trzeba zwracać na to, aby regularnie wymieniać filtr powietrza, ponieważ jakiekolwiek zanieczyszczenia mogą doprowadzić do uszkodzenia sprężarki.

Kompresor zamiast turbiny — czy warto?

Jak więc widać, zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Warto się więc teraz zastanowić co wybrać. Jaki zatem dodatek do silnika poleca się w pierwszej kolejności?
Ogólnie rzecz biorąc, przyjmuje się, że kompresor warto stosować w silnikach o dużej pojemności. Jeśli chodzi o małe silniki, które spotykane są w większości europejskich pojazdów, to w nich lepiej sprawdzają się turbiny.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.