LifestyleMotoryzacja

Doradzamy jakie opony wybrać

Doradzamy jakie opony wybrać

Opony są podstawowym elementem bezpieczeństwa w aucie i jest to niezaprzeczalne. Jest to również jedyne połączenie pojazdu z drogą. Opony znoszą ogromne obciążenie i mają za zadanie przejmować nierówności nawierzchni.

Jakie są rodzaje opon?

Czasami jednak muszą zatrzymać kilka tysięcy kilogramów jadącej z dużą prędkością masy. Właśnie dlatego wykorzystywane są nowoczesne i zaawansowane technologie, żeby opony mogły spełniać swoje funkcje. W tym artykule wyjaśniamy jakie są rodzaje opon, a także jakie opony wybrać. Warto zwrócić uwagę na fakt, że jest aż kilkadziesiąt półproduktów, z których tworzy się oponę. Czarna guma jest prawdopodobnie najbardziej charakterystyczną częścią opony. Jest to mieszanka siarki, sadzy oraz kauczuku, które ulegają uelastycznieniu bezpośrednio po procesie wulkanizacji. Rodzajów gumy jest przynajmniej kilka w jednej oponie. W nowoczesnych oponach bieżnik również produkowany jest z różnych rodzajów gumy, żeby przyczepność była jak najlepsza. Do opon zimowych dodawana jest krzemionka, dzięki której możliwe było rozszerzenie zakresu temperatur. Dzięki temu opona ma lepszą przyczepność, a do tego jest elastyczna. Obecnie do opon letnich również dodawana jest krzemionka.

Opony letnie

Opony letnie znajdują się oczywiście w podstawowym wyposażeniu każdego samochodu. To właśnie na oponach letnich wykonywane są fabryczne pomiary parametrów oraz badania homologacyjne. Tak samo osiągi oraz zużycie paliwa jest określane przez producenta na letnich oponach. W wielu krajach opony zimowe są całkowicie potrzebna, ponieważ zależy to od strefy klimatycznej. Opona letnia jest zdecydowanie lepsza od zimówki, jeżeli temperatura otoczenia jest wysoka. Przede wszystkim nie odkształca się przy hamowaniu, a do tego zachowuje właściwą sztywność kierunkową. Na suchym asfalcie droga hamowania na oponach letnich jest znacznie krótsza niż na zimówkach. Opony zimowe zostały wynalezione w 1934 roku. Jednak gumę nietwardniejącą na mrozie odkryto dopiero w latach 90-tych.

Opony zimowe

Gdy temperatura otoczenia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza to lepiej stosować opony zimowe. W oponach letnich dochodzi wtedy do utwardzenia, przez co znacząco zmniejsza się ich przyczepność na śliskiej nawierzchni. Konstrukcja opony zimowej cechuje się przede wszystkim dużą liczbą lameli, miękką mieszanką gumową oraz szerokimi rowkami bieżnika. Gdy nocami zaczną się pojawiać przymrozki to znak, żeby zmienić opony letnie na zimowe. Warto wyróżnić także opony skandynawskie, określane również jako nordyckie. Stanowią one specjalną podgrupę wśród opon zimowych. Mogą występować z kolcami, a także bez kolców z super miękką mieszanką. Na uwagę zasługuje fakt, że sztywność gumy jest wyrażana w skali Shore. Miękkie zimowe opony nordyckie mają 50 Shore, klasyczne opony zimowe 60 Shore, natomiast opony letnie mogą mieć nawet 70 Shore. Opony skandynawskie sprawdzą się bardzo dobrze na błocie pośniegowym, lodzie oraz śniegu. Lepiej jednak ich nie stosować na suchym asfalcie, ponieważ są mało stabilne. Na rynku dostępne są jeszcze opony całoroczne.

Udostępnij