Czym jest rozrząd?
Układ rozrządu, inaczej rozrząd, to jedna z części samochodów zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Odpowiada za podanie powietrza do cylindrów silnika i steruje usuwaniem spalin z silnika. Jest kluczowym elementem w każdym samochodzie, ponieważ jego awaria niemalże zawsze unieruchamia samochód. Lekceważenie problemów z rozrządem może spowodować poważną awarię silnika i drogi remont.
Terminy wymiany rozrządu
Wielu kierowców zastanawia się, co ile wymiana rozrządu jest konieczna. Tak naprawdę odpowiedź na to pytanie zna producent danej jednostki. W zaleceniach producenta, najczęściej podanych w instrukcji obsługi, znajduje się informacja na temat tego, jak często konieczna jest wymiana rozrządu.
Najczęściej w dokumentacji samochodu podane są dwie wartości: liczba przejechanych kilometrów lub czas. W zależności od tego, którą z wartości kierowca przekroczy jako pierwszą, tę bierze pod uwagę.
W praktyce układ rozrządu wymienia się co 3 do 5 lat lub po przejechaniu około 120 – 150 tysięcy kilometrów. Oczywiście są to wartości umowne i należy kontrolować stan układu u mechanika, by nie doprowadzić do sporej awarii silnika.
Bezkolizyjny rozrząd
W większości samochodów awaria rozrządu oznacza poważne uszkodzenia silnika – tłoki uderzają wtedy w zawory i całość jest do wymiany. Dlatego kierowcom nie wolno lekceważyć czynności serwisowych związanych z wymianą rozrządu.
Niektóre typy silników mają tzw. bezkolizyjny rozrząd. Oznacza to, że zerwanie paska rozrządu nie spowoduje uszkodzeń elementów silnika. W starszym 8-cylindrowych silnikach montowanych w modelach Fiata nie było możliwości kolizji zaworów i tłoków. Montowany w Oplach silnik 1.6 8v także jest jednostką bezkolizyjną.
Nie oznacza to, że w samochodach tych wymiana rozrządu nie jest konieczna. Jedyne, co zyskują ich właściciele to to, że w razie awarii nie dochodzi do dalszych uszkodzeń w samochodzie. Produkowane w ostatnich kilku latach jednostki napędowe nie mają bezkolizyjnego silnika. W wypadku starszych aut, należy upewnić się u mechanika, że silnik jest bezkolizyjny.
Objawy awarii rozrządu
Producenci części samochodowych zalecają ich wymianę w określonych przedziałach czasowym lub po przejechaniu pewnej liczby kilometrów. W praktyce jednak są to terminy umowne, bo awaria może przytrafić się wcześniej.
Charakterystycznym objawem, który świadczy o zużyciu części należących do rozrządu jest głośna praca silnika, zwłaszcza gdy nie jest rozgrzany. Samochód może też mocniej dymić, zużywać więcej paliwa i brać olej.
Najczęstszą awarią układu rozrządu jest zużycie paska. Pasek rozrządu parcieje i staje się bardziej podatny na popękanie. W niektórych silnikach zamiast paska występuje łańcuch rozrządu, który jest trochę trwalszy, ale także się zużywa.
Poza paskiem, czy łańcuchem rozrządu należy także regularnie wymieniać uszczelki, napinacze i rolki. Pominięcie tych elementów tak samo może skutkować awarią a wtedy samochód trzeba będzie rozbierać ponownie i za usługę zapłacić dwa razy.