Kupując używany samochód powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na jego serce, czyli silnik. Oczywiście duży wpływ na faktyczną żywotność silnika będzie miał sposób jego eksploatacji przez dotychczasowego właściciela. Jednak są pewne parametry, które mogą również zachęcić lub zniechęcić potencjalnego nabywcę do zakupu samochodu wyposażonego w dany silnik benzynowy.
Kryteria oceny silników benzynowych w używanych samochodach
Chcąc wytypować najgorsze silniki benzynowe, trzeba przyjąć odpowiednie kryteria, według których będzie można dokonać oceny. Jedną z ważniejszych kwestii jest weryfikacja pracy silnika po co najmniej kilku latach eksploatacji. Warto też przeanalizować najczęściej występujące w danym modelu awarie oraz wysokość kosztów ich usunięcia. Nie bez znaczenia jest także częstotliwość pojawiania się awarii, których nie da się naprawić, co będzie się bezpośrednio wiązało z koniecznością wymiany całego silnika. Ważnym kryterium powinny być też coroczne koszty serwisowania samochodu, wymiany oleju etc. Trzeba sobie zatem przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie, czy koszty te będą adekwatne do wartości całkowitej danego samochodu? Ponadto warto zorientować się, czy interesujący nas model silnika jest często używany w seryjnej produkcji. Ponieważ gdy zdecydujemy się na mało popularny silnik, w razie ewentualnej naprawy, może się okazać, że czas naprawy będzie bardzo długi, a cena nieadekwatna do wykonanej usługi.
Najgorsze silniki benzynowe – przykłady
Jeśli już wiadomo na co zwracać uwagę, przyszedł czas na podanie przykładów. Jednym z modeli samochodów używanych, którego silnik benzynowy cieszy się złą sławą jest Alfa Romeo z silnikiem 2.0 Twin Spark. W przypadku tego auta użytkownicy skarżą się między innymi na przedwczesne awarie rozrządu, czy wysokie koszty serwisowania oraz nieatrakcyjne ceny części zamiennych. Kolejnym nieudanym egzemplarzem jest silnik N45B20S stosowany do BMW serii 3 E90 i choć trafił on tylko do limitowanej wersji, to i tak zasłynął ze swojej ponadprzeciętnej awaryjności. Co gorsza, niekiedy silnik ten wymaga kompleksowej naprawy jeszcze przed zakończeniem okresu gwarancyjnego, co znacznie obniża jego wartość rynkową. Grzechem głównym kiepskiej jakości silników jest także spalanie zbyt dużej ilości oleju, taki problem występuje między innymi w fiatowskim silniku 1.8 16 V, który ponadto często miewa problemy z uszczelką pod głowicą oraz wszelkiego rodzaju wyciekami oleju. Ponadto małą popularnością cieszą się także silniki, które z różnych powodów uniemożliwiają podpięcie instalacji LPG, jak na przykład silnik 1.8 SCi, montowany w Fordzie Mondeo III.
Podsumowując, poszukując idealnego samochodu używanego z silnikiem benzynowym należy zachować czujność, by nie nabyć modelu, który jest wysoce awaryjny oraz drogi w utrzymaniu. Dlatego przed dokonaniem ostatecznego wyboru, warto sprawdzić rankingi najgorszych silników benzynowych, które bez problemu można znaleźć na wielu tematycznych portalach poświęconych szeroko rozumianej motoryzacji.