MechanikaMotoryzacja

Kiedy konieczna jest wymiana turbiny?

Kiedy konieczna jest wymiana turbiny?

Turbina jest silnikiem przepływowym, który do wytwarzania energii mechanicznej używa energię płynu przepływającego przez wirnik, w którym znajdują się łopatki.

Budowa turbiny

Turbina zbudowana jest z łopatek, które przymocowane są do piasty lub tarczy i tworzą wieniec albo palisadę łopatkową. Piasta lub tarcza przymocowane są do wału i razem tworzą wirnik turbiny, który służy do wytworzenia momentu obrotowego przy użyciu gazu lub cieczy przez wał napędzanej maszyny.

Jak dbać o silnik z turbiną?

Aby silnik działał prawidłowo, ważne jest, aby był rozgrzewany, ponieważ gazowanie zimnego silnika powoduje, że przepływa przez niego zimny olej, który nie zapewnia odpowiedniego smarowania.
Po dłuższej jeździe trzeba pozostawić silnik włączony na wolnych obrotach, aby nie doszło do zagotowania się oleju w turbosprężarce. Ważne jest regularne sprawdzanie oleju oraz jego wymienianie wraz z filtrami, ponieważ zanieczyszczenie w nim zawarte mogą oblepić łopatki doprowadzić do zatarcia się silnika.

Objawy uszkodzonej turbiny

Najczęstsze objawy uszkodzonej turbiny to przede wszystkim:
– świst w silniku, który nasila się podczas dodawania gazu. Objaw ten może świadczyć o uszkodzonej uszczelce,
– mniejsza moc, co skutkuje tym, że auto podczas ruszania zbiera się wolniej i ciężko mu wejść na większe obroty,
– ubytek oleju jest objawem uszkodzonej turbiny, która ze względu na wyższą temperaturę i większe tarcie pobiera więcej oleju,
– wydzielanie z rury wydechowej dymu. Czarny dym oznacza niespalone paliwo, dym biały dużą ilość wody w spalinach, a niebieski przepalony olej.

Wymiana turbiny – ktok po kroku

Przed wymianą turbiny trzeba określić, co spowodowało jej uszkodzenie.
Wymianę turbiny można zrobić samodzielnie przy użyciu odpowiednich narzędzi oraz znajomości silnika. Pierwszym krokiem jest spuszczenie oleju z silnika. Proces ten odbyć powinien się na włączonym i rozgrzanym silniku. Dzięki temu, że olej będzie ciepły, stanie się mniej lepki i można będzie spuścić go więcej.
Kolejnym krokiem jet wyjęcie filtra oraz odłączenie przewodu, który doprowadza olej do silnika. Następnie trzeba zaczekać, aż silnik ostygnie i zdemontować turbinę, która połączona jest z układem wydechowym za pomocą rury wydechowej. Rurę wydechową i turbinę łączą śruby, które trzeba odkręcić. Nie można zapomnieć o odłączeniu układu dolotowego od turbiny. Kolejny krok to demontaż intercoolera sprężarki, który trzeba wyczyścić na zewnątrz z resztek oleju, przepłukać przy użyciu odtłuszczacza oraz odwrócić tak, by wszystko wypłynęło z jego środka.
Później należy oddzielić kolektor wydechowy od turbosprężarki i zdemontować turbosprężarkę, którą wyciągnąć można od góry lub od dołu samochodu.
Nową turbinę zamontować można przy użyciu śrub i nakrętek od poprzedniej, ale trzeba pamiętać o montażu nowych uszczelek. Podczas montażu ważne jest, by pamiętać o wartości momentu obrotowego, jaka zalecana jest przez producenta. Ostatnimi czynnościami jest zamontowanie reszty zdemontowanych elementów i sprawdzenie, czy wszystko sprawnie działa.

Udostępnij