LifestyleMechanika

Jak działa kolektor wydechowy?

Jak działa kolektor wydechowy?

Układ wydechowy samochodu jest odpowiedzialny za oczyszczanie silnika z toksyn. Kolektor wydechowy wchodzi w skład tego układu. To dzięki niemu toksyny są przenoszone bezpośrednio z komory silnika do rury wydechowej.

Czym jest kolektor wydechowy?

W tym artykule wyjaśnimy jak działa kolektor wydechowy oraz kiedy najlepiej go wymienić. Żeby samochód działał bezawaryjnie, należy dokładnie opróżniać silnik ze spalin. Ciśnienie, które powstaje pod wpływem gazów może nawet rozsadzić silnik, dlatego tak ważne jest sprawne działanie układu wydechowego. Spaliny mają także szkodliwy wpływ na smary oraz płyny, które znajdują się w jednostce napędowej. Kolektor wydechowy to element, który przyjmuje na siebie substancje najbardziej trujące. To on jako pierwszy ma kontakt ze spalinami w samochodzie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że kolektor to zespół przewodów, które wykonywane są z wytrzymałych tworzyw sztucznych. Dawniej wykorzystywano żeliwo, które jest mocne oraz odporne na korozję.

Funkcja kolektora

Z cylindrów szkodliwe gazy są wyciągane przy pomocy osobnego przewodu. Warto dodać, że wszystkie spaliny najpierw trafiają do łączącego przewodu, a dopiero potem do wylotowej rury. To właśnie w tym miejscu toksyny są przejmowane przez katalizator. Kolektor ma przede wszystkim odprowadzić spaliny z jednostki napędowej, tak żeby nie dotarły do dalszych systemów. Należy pamiętać, że uszczelka kolektora wydechowego musi wytrzymywać bardzo duże ciśnienie, dlatego powinna być dobrze osadzona. Stan spalin jest sprawdzany przez sondę lambda, która z reguły znajduje się w kolektorach. Ten element ma trzy główne funkcje i są nimi: kontrolowanie, oczyszczanie oraz ochrona przed zanieczyszczeniami. Dosyć częstą awarią jest wydmuchanie uszczelki lub pęknięcie kolektora. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że może się to zdarzyć zarówno w starszych, jak i nowszych samochodach, a przebieg nie ma większego znaczenia. Wszystko zależy od rodzaju silnika oraz użytkowania samochodu.

Działanie kolektora wydechowego

Kolektor wydechowy jest bardziej narażony na usterkę w autach wyposażonych w silniki bardzo wibrujące, które mają trzy lub nawet cztery cylindry. Należy także pamiętać, że jednostka, która porusza się na bardzo niskich obrotach, zazwyczaj mocniej wibruje. To sprawia, że znacząco osłabia ona układ wydechowy. Objawy uszkodzonego kolektora wydechowego są dosyć jednoznaczne, dlatego łatwo je rozpoznać. Przede wszystkim odgłos silnika jest bardziej metaliczny, a także znacznie głośniejszy. Może temu również towarzyszyć spadek mocy auta oraz spaliny uchodzące przy jednostce. Spawanie kolektora wydechowego jest jednym ze sposobów naprawy tego elementu. Żeby to zrobić potrzebny będzie migomat, czyli precyzyjna spawarka. Najlepiej oddać kolektor do sprawdzonego warsztatu, w którym fachowiec sprawdzi, czy opłaca się spawać i wyceni robotę. Czasami lepiej jest jednak kupić nowy element, ponieważ musi być idealnie dopasowany. Koszt kolektora wydechowego to z reguły 800-1200 zł. Czasami za złe funkcjonowanie układu wydechowego nie jest odpowiedzialny kolektor, a wydmuchana uszczelka.

Udostępnij